Terugdringen van schulden en armoede, 11-10-2017
Gastblog Tom Nathans.
Het regeerakkoord ademt een oppervlakkig liberalisme, imponeert meer als reparatie- dan als visiestuk en roept associaties op met de bad trip van een kinderboekenschrijver.
Overigens, als je smeltende ijskappen en onrust aan de Europese grenzen in een adem noemt, ben je zowel klimatologisch, als topografisch de weg kwijt.
Voorlopige conclusie:
De MAATSCHAPPELIJKE MOTIE, resp. PETITIE van de Pilotgroep Vogelbuurt is harder nodig dan ooit.
Schuld & armoede in Regeerakkoord
passages uit regeerakkoord (geen citaten)
- bij GGZ-clienten die buiten een instelling wonen is een integrale aanpak van gemeente, zorgaanbieders en verzekeraars nodig waaronder schuldaanpak
- langdurige afhankelijkheid van de bijstand kan leiden tot sociaal isolement en vergroot de kans op schuldenproblematiek
- geen perspectief in de bijstand: oplossing is -kort door de bocht - werk met verkleining van de armoedeval
kanttekeningen
A: Algemeen
- Een geheel van feitelijke constateringen, meer van hetzelfde, voortzetting lijn demissionaire staatssecretaris Klijnsma.
- Geen enkel cijfer, geen enkel bedrag.
- Algemeen en vaag geformuleerd.
- Staat bijv. niet dat kabinet niet zal schromen om in te grijpen als de ontwikkelingen/afspraken niet gaan zoals beoogd.
- Geen sancties.
- Geen ambitie kabinet.
- Ook geen Masterplan Schuld of het vooruitzicht van bijv. een coördinerend bewindspersoon als principe.
B: Specifiek
- Gemeenten blijven de monopolist, terwijl ze het niet bepaald goed hebben gedaan, en onderzoek daarnaar hebben gefrustreerd met sociaal wenselijke antwoorden.
- Ongetwijfeld zullen zij de intentie uitspreken om het beter te doen.
- Er zijn geen sancties en nauwelijks controle.
- Kortere wachttijden, daarvoor heb je meer personeel nodig of efficiëntere procedures.
- Kost geld wat kabinet niet toezegt.
- Uithuisplaatsingen, ook als er kinderen bij betrokken zijn, moet veel beter worden doordacht, de hele keten moet op samenwerking & effectiviteit worden doorgelicht.
- Onduidelijk hoe de maximering van stapeling van boetes vanwege te laat betalen en bestuursrechtelijke premies (zorgdomein?) zal uitpakken.
- Minimumbedrag incassokosten omlaag, wat is dan de grens?
- Wordt 'incassobureau' geen vrije titel meer, dus wordt registratie conditio sine qua non?
- Vrijwilligersprojecten gericht op schuldhulp en financiele begeleiding zijn nu een woud van initiatieven en nieuwe wielen. Er is behoefte aan een Platform en deling van kennis & praktijk.
- Bestrijding van armoede in het bijzonder onder kinderen is een oud thema en stokpaardje van Carola Schouten CU. Deze voldoende bekende doelgroep kunnen veel structureler worden bediend.
- Voorkomen van schulden. In de optiek van de demissionaire staatssecretaris Klijnsma is schuldpreventie decentraal beleid. Het kabinet lijkt niet van die lijn af te wijken.
- Juist bij schuldpreventie zou het kabinet ruimhartig middelen ter beschikking moeten stellen voor innovatie & disruptie. Hier ligt het verschil tussen slagen & falen.
Uit het Regeerakkoord: Terugdringen van schulden en armoede.
Eén op de tien huishoudens heeft problematische schulden. Daarnaast loopt een grote groep het risico om problematische schulden te krijgen. Het kabinet wil het aantal mensen met problematische schulden terug dringen en mensen met schulden effectiever helpen.
Schuldhulpverlening is en blijft een gemeentelijke verantwoordelijkheid. Via programmatische afspraken wenst het kabinet met gemeenten tot een vernieuwende schuldenaanpak en een verbeterd schuldhulpverleningstraject te komen. Hierbij kunnen de volgende thema’s aan bod komen:
- Verbeteren van de (toegang tot) schuldhulpverlening, met kortere wachttijden.
- Beter samenwerken met andere partijen om onnodig oplopen van schulden te voorkomen.
- Voorkomen van uithuisplaatsingen, zeker als daar kinderen bij betrokken zijn.
- Ruimte geven aan gemeenten om op lokaal niveau met vernieuwende aanpakken en maatwerk te experimenteren.
- De overheid heeft als schuldeiser een bijzondere verantwoordelijkheid om onnodige vergroting van schulden te voorkomen. De overheid dient de beslagvrije voet te respecteren. Om escalatie van schulden te voorkomen, wordt meer ingezet op direct contact met schuldenaren. De stapeling van boetes vanwege te laat betalen en bestuursrechtelijke premies wordt gemaximeerd. Mogelijkheden voor betalingsregelingen worden uitgebreid.
- Bij incasso worden misstanden effectiever bestreden. De maximale incassokosten die in rekening mogen worden gebracht, worden gehandhaafd en er wordt bezien of het minimumbedrag omlaag kan. Er komt een incassoregister waarin incassobureaus worden opgenomen, die voldoen aan eisen met betrekking tot oprichting, bedrijfsvoering en opleiding. Indien een incassobureau te vaak de fout ingaat, wordt het beboet en verliest het bij herhaling de registratie.
- Excessen in kredietverlening zullen worden tegengegaan, net als verdienmodellen waarbij hoge rentes mensen in de problemen brengen en de kosten van wanbetaling op de samenleving worden afgewenteld.
- De juridische afhandeling van schulden wordt verbeterd. Schuldeisers dienen eerst de mogelijkheden van een betalingsregeling te onderzoeken voor een zaak voor de rechter wordt gebracht. Er komt een experiment met een schuldenrechter, die alle zaken van een schuldenaar geconcentreerd behandelt. Gemeenten krijgen een adviesrecht in de gerechtelijke procedure rondom schuldenbewind.
- Met gemeenten en erkende vrijwilligersorganisaties wordt gewerkt aan een landelijk dekkend netwerk van vrijwilligersprojecten gericht op schuldhulp en financiële begeleiding.
- Het kabinet zal extra middelen beschikbaar moeten stellen voor het voorkomen van schulden en de bestrijding van armoede, in het bijzonder waarbij kinderen zijn betrokken.
Op de hoogte blijven via e-mail? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief
Reacties
Plaats een reactie
Recente artikelen
Alle posts