Zomaar 6 meningen van Telegraaflezers in de Telegraaf van 22 september 2016. Oordeel zelf.
“De trajectcontrole op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht is met bijna een miljoen bekeuringen per jaar de absolute melkkoe voor onze schatkist. Aan mij hebben ze een hele goeie, want ik ben hier zeker 700 euro armer geworden. Denk niet dat ik een racefanaat ben. Het zijn allemaal kleine overtredingen. Bij elkaar loopt 't op,” zegt Alexander S.
Volgens ondernemer André S. is het automobilistje pesten. “Ik ga ga gewoon harder rijden op zo'n mooie vijfbaansweg en heb dan ook al €1200 aan boetes betaald. Voor mijn bedrijf is dat bedrag al opgelopen tot €3500. Ik zie het als een verkapte vorm van belasting en niet als een middel dat helpt je beter te gedragen.
Automobiliste Jolanda K kan er niet mee zitten, dat er door de politie op de snelwegen en N-wegen meer op snelheid gecontroleerd gaat worden. “Ik houd me altijd aan de toegestane snelheid. Als je een bon krijgt heb je dat aan je eigen wangedrag te danken. Het zijn gewoon regels waar je je aan dient te houden”, aldus de nuchtere Limburgse.
Peter L. heeft zeventien jaar in de Verenigde Staten gewoond. Toen hij in Nederland terugkwam, was hij juist blij dat je hier op veel snelwegen 130 km/u mag rijden. Op de N-wegen en de snelwegen is hij het spoor soms bijster. “Al die verschillende regels op verschillende wegen maken het moeilijk je aan de juiste snelheid te houden.
Peter V,: “Het is erg gemakkelijk om over de rug van de automobilist de schatkist te spekken.. We betalen al genoeg wegenbelasting en accijns. Als je een paar kilometer te hard rijdt omdat je net iemand inhaalt, ben je de klos. Als dat straks op bijna alle wegen gebeurt, is het rampzalig. Dan durft niemand meer in te halen en ontstaan er weer files.
“Ach, het kabinet pakt me toch wel. Is het niet via de zorg dan wel in het verkeer,” vindt Pleuna de G. Ze heeft een tactiek ontwikkeld om ermee om te gaan. “Ik maak er nu een sport van om op de gegevens van TomTom en Flitsmeister zo te rijden dat ik opschiet, maar geen bonnen pak. Te gek voor woorden is het dat de automobilist moet bloeden om extra geld te genereren. De politie heeft toch betere dingen te doen dan achter een boom te staan met lasergun. Laat ze boeven vangen. Dat is pas scoren.”
In Revolutie: Wat als...? is alles opgelost. Nu nog de mentaliteit van mensen veranderen. Rustig rijden geeft minder verkeersslachtoffers en veel minder stres. Dit samen kan de zorg veel goedkoper maken. Je aan de aangegeven snelheden houden scheelt 15% brandstofkosten en alle snelheidsboetes. Verder is het beter voor het milieu. In Revolutie: Wat als...? leg ik de 25-50-75-100 regel uit. Zeer verhelderend, bordenbesparend en 100% duidelijk.
Wie voelt zich verplicht te hard te rijden en zo de staatskas vrijwillig bij te vullen?
De boetes zijn terecht, wat me stoort is het budgetteren.
Juist. Als je wetten bedenkt en ze niet handhaaft, kun je ze beter afschaffen of niet aannemen. Snelheidsboetes moeten uitsluitend de veiligheid dienen.
Ergens in mijn 2e boek schrijf ik: "Wetten invoeren en niet uitvoeren is energie versloeren."